اخبار > گزارش جلسه چهارم کارگاه برهان
 


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش جلسه چهارم کارگاه برهان

جلسه چهارم  19/12/94

فرمول ویژه در روش جذابیت: مرنج و مرنجان

    یکی از راه­های تقرب به خداوند متعال توجه به این امر است که در ارتباط برقرار کردن با انسان­های دیگر نه آن ها را برنجانیم و نه از آن­ها رنجیده خاطر شویم؛ به گونه­ای که حتی در برخورد با دشمنان خداوند متعال نیز به خود اجازه بی­ادبی نداده و زبان به ناسزا نگشاییم. نمونه بارز این امر رفتاری است که حضرت علی (ع) در جنگ خندق با عمرو بن عبدود داشتند. حضرت علی (ع) درباره وی می فرماید: او آمده تا ریشه دین را برکند وگرنه ما با هیچ احدی جنگ نداریم.

- مهم ترین قواعد جذابیت : 

   ۱- تبدیل کردن دشمن بالفعل به دشمن بالقوه (کسی که دشمنی خود را آشکار می سازد و به اصطلاح دشمنی بالفعل دارد باید با حسن خلق و حسن رفتار او را به دشمن بالقوه تبدیل کرد؛ برای مثال کسی که دشمنی خود را با دین و حجاب و .. ابراز می کند باید با او حسن خلق داشت تا لااقل مانع توهین و بی حرمتی او شد؛ چرا که حسن خلق باعث می شود طرف مقابل حداقل در حیطه رفتار و گفتار خود حرمت شکنی نکند.) 

   ۲- تبدیل کردن دشمن بالقوه به دوست بالقوه ( با کسی که با دین دشمنی دارد اما دشمنی خود را آشکار نمی کند می توان به گونه ای رفتار کرد که احساس او نیز نسبت به دین تغییر کند.)

   ۳- تبدیل کردن دوست بالقوه به دوست بالفعل (در این مرحله قانون جذابیت کامل می شود.)

توجه به این نکته ضروری است که هدف، رسیدن به دوستی بالفعل با خداوند است. باید انسان ها را به سوی کسی هدایت کنیم که قرار است عشق ناب را به ما بچشاند؛ یعنی خداوند متعال.

   تنها خداوند متعال و سپس امامان معصوم علیهم السلام هستند که به خاطر ظرفیت عظیم اخلاقی ای که دارند می­توانند دشمن بالفعل را به دوست بالفعل تبدیل کنند؛ مانند همسر فرعون که در کنار او قراردارد و بسیار مورد علاقه وی می­باشد وخداوند متعال او را جذب خود می­کند.

   فرمول قانون جذابیت در اسلام، همان قانون ولایت(ولایت پذیری وولایت مداری) است. به هر اندازه ایمان انسان بیشتر باشد، ولایت پذیری او بیشتر می­شود.

   خداوند متعال در قرآن کریم به موضوع ولایت مداری و در کنار آن به هندسه ارتباط با نا محرم اشاره می­کند:

«المومنون والمومنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف وینهون عن المنکر...»

مردان وزنان مومن برخی از آن ها اولیاء بعضی دیگر هستند، یکدیگر را به نیکی امرکرده واز بدی ها باز می دارند.

 در این­جا یک رفتار اجتماعی و خانوادگی مطرح می­شود. خداوند متعال نمی­فرمایند:مردان و زنان محرم، بلکه می­فرمایند: مردان و زنان اهل تقوا حول محور نورانی ولایت با یکدیگر ارتباط برقرار می­کنند؛ یعنی رابطه آن­ها رابطه ولایت مدارانه است.

 متأسفانه امروزه در ارتباطات مردان و زنان مذهبی، ولایت، محوریت نداشته وامر به معروف و نهی از منکر نادیده گرفته می­شود؛ لذا شیطان آن­ها را از صراط مستقیم دور کرده است. علت این امرمدیریت نکردن نفس امّاره است. نفس امّاره که امر کننده به بدی است آهسته آهسته انسان را به سوی گناه سوق می­دهد.

 بعد از غیبت صغری دوره آخر الزمان شروع شد. بارها وبارها ویژگی­های آخرالزمان به اوج رسید ولی امام زمان (عج) ظهور نکردند؛ زیرا در آخرالزمان دو شرط باید محقق گردد:

۱-بدی­ها خیلی بد شوند.

۲-خوبی­ها خیلی خوب شوند.

   شرط اول در همه دوره­ها محقق شده اما شرط دوم هنوز محقق نشده است ولازمه تحقق آن، امر به معروف ونهی از منکر است که در آیه مذکور به آن اشاره شده است.

   برای این­که بدانیم در ارتباط با نامحرم تا چه اندازه بر محور جذابیت اسلامی حرکت می­کنیم باید ببینیم چقدر اموری که باطل است برای ما خواستنی نیست و دیگران ما را نهی می­کنند و نیز چقدر به سمت چیز­هایی که خواستنی است  دعوت می­شویم. بنابراین افرادی که در شبکه اجتماعی حضور دارند باید به طور دائم یکدیگر را به نماز،حجاب، دفاع از ولایت و به ویژه دوری از ارتباط مستقیم با نامحرم دعوت کنند.

   خداوند متعال در وصف مومنین در قرآن می­فرماید:«لفروجهم حافظون».

   این آیه به مدیریت عفاف جنسی اشاره می­کند. برای حفظ عفاف ابتدا باید نگاه را کنترل کرد؛ چرا که نگاه دروازه قلب است.

 - قوای درونی انسان با مدیریت ذهن و دل (چهار مرحله پردازش و مهندسی وجود انسان):

۱- توهم   ۲- تخیل   ۳- تصور   ۴- تجسم

همه یا بعضی از این چهار مرحله می­توانند در فاز منفی و یا مثبت باشند.

   ۱ - توهم: به پردازش اطلاعات در دنیای درون با مدیریت عقل گفته می­شود که در عالم بیرون وجود ندارد؛ به عبارت دیگر توهم، امر غیر واقعی را واقعی انگاشتن است.

  ۲ - تخیل: در تخیل فرد توجه دارد که امری غیر واقعی است اما می­تواند آن را در ذهن حاضر کند. درواقع تخیل قدرت خلاقیت و آفریدگاری است؛ به گونه ای که  می­ توان  گفت: امروزه علم مدیون تخیل انسان است. به تخیل هوش خلاق نیز گفته می­شود.

   تخیل دو نوع است:

   الف- تخیل مثبت: خیالی که انسان را به سمت ارزش­های مثبت سوق می­دهد؛مانند تصویر عصر عاشورا، اثر استاد فرشچیان و یا شعر علی ای همای رحمت، اثر استاد شهریار.

   ب- تخیل منفی: خیالی که انسان را به سمت امور منفی سوق می­دهد؛ مانند شعر­های شیطانی و هوس­­انگیز.

  ۳- تصور: امری که وجود دارد و واقعی است و انسان آن را در ذهن خود بازخوانی می­کند؛ مانند تصور حضور در کنار خانه خدا و یا حرم امامان معصوم (علیهم السلام). کسانی که تصور قوی دارند می­توانند وارد مرحله تجسم شوند.

   ۴- تجسم: امری که وجود دارد و واقعی است و انسان بیش از یک حس از حواس پنج­ گانه خود را برای باز­خوانی  آن امر در ذهن درگیر می­کند؛ مانند کسی که خود را در کنار ضریح امام معصوم (ع) تجسم می­ کند و عطر فضای حرم  را استشمام می­کند. قدرت خلاقیت در تجسم به بالاترین حد خود می­رسد. اما همین تجسم می­تواند تبدیل به توهم شده و یا توهم تبدیل به تجسم شود؛ به عنوان مثال آن­چه باعث شد زلیخا در علاقه­ی خود به یوسف دچار انحراف شود این بود که او مدام توهم رابطه  با یوسف را در ذهن خود پرورش داد تا آن­جا که این توهم تبدیل به تجسم شده  و این باور در او ایجاد  شد که می­تواند یوسف را در اختیار خود بگیرد اما یوسف در مدار مدیریت عفاف می­ دانست که اگر چشم خود را رها  کند  دلش آسیب خواهد دید.

   قوه خیال برتر از علم بوده و خیال خلاق ازعقل بالاتراست؛ لذا انبیاء وحی را با قوه خیال درک می­کردند نه با عقل. در این­جا منظور از قوه خیال، قوه خیال مثبت است. بنابراین قوه خیال مثبت نیز به دو دسته تقسیم می­شود:

۱-خیال مثبت خلاقانه­ای که من عند الناس(از طرف خویش)است.

۲-خیال مثبت خلاقانه­ای که من عند الله(از طرف خداوند) است.

در وادی نبوت خود خداوند است که قوه خیال انبیاء را در دست می­گیرد.

   نکته ی قابل توجه در زمینه­ی خیال این است که یک سر غریزه جنسی نیزاز قوه خیال نشأت می­گیرد؛ به این معنی که عکس، فیلم و تصاویر شهوت انگیزقوه خیال منفی را تحریک می­کند. کسی که  دچار هیجانات جنسی می­شود  دو خطر او را تهدید می­کند:

۱- شعله ور شدن غریزه جنسی  که در این صورت  ممکن است فرد برای ارضای غریزه­ی جنسی خود به هر کاری متوسل شود.

۲- دچار حالتی شود که دیگر امور جنسی برای او جذابیتی نداشته باشد.

   بنابراین انسان برای این­که مدیریت عفاف داشته باشد باید قوای درونی خود را مدیریت کند.

 

 


٠٩:٥٨ - دوشنبه ٦ ارديبهشت ١٣٩٥    /    عدد : ٦٣٧٦١    /    تعداد نمایش : ١٥٨٥


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 16356
 بازدید امروز : 727
 کل بازدید : 1836539
 بازدیدکنندگان آنلاين : 2
 زمان بازدید : 0.99
تقویم
اوقات شرعی

دوشنبه ١٨ اسفند ١٣٩٩