اخبار > کارگاه برهان - سرکار خانم نیلچی زاده - زنان و فتنه - جلسه دوم
 


  چاپ        ارسال به دوست

کارگاه برهان - سرکار خانم نیلچی زاده - زنان و فتنه - جلسه دوم

 

موضوع زنان و فتنه (جلسه دوم) - تاریخ برگزاری : 25/9/94

   خانم نیلچی زاده بعد از یادآوری نکات مهمی از جلسه قبل، به شرح خطبه 153 نهج البلاغه پرداختند و فرمودند در این خطبه به مسائل اعتقادی واخلاقی چون معرفت خدا ، اهل ضلالت ، علاج غفلت و صفات ناپسندی که در انسان رخ می دهد اشاره داشته و بخش دیگری از آن درمورد زنان میباشد و ازجمله آنکه امام علی (ع) می فرمایند :

و ان النساء همهن زینة الحیاة الدنیا الفساد فیها

" انّ " در این جمله از حروف تاکید است و هر قولی که در آن ادات تاکید وجود داشته باشد در سه محور قابل ارزیابی میباشد:

1-     گوینده        2- کلام مورد بحث    3- مستمع و شنونده کلام

کلامی که بعد از "ان" می آید دارای اهمیت ویژه ای میباشد و در واقع این کلام نقش کلیدی و مهمی دارد یعنی هدف گوینده این است که  مطرح نماید این موضوع بقدری مهم است که اگر به آن توجه نشود اتفاقات مهمی دیگری می افتد.

مستمع و مخاطب نیز علیرغم آنکه موضوع جدی است دچارغفلت گردیده و یا نسبت به این مطلب تغافل ورزیده و به آن توجه چندانی ندارد.

بنابراین نظر به اهمیت حروف تاکید ازجمله "ان" میبایست به قرآن نیز مراجعه نموده و بررسی نمائیم چه کلام هایی از خداوند در قرآن باید مورد توجه ویژه انسان باشد و به آن عمل نماید.

واما در جمله مهم مطروحه فوق امام علی (ع) می فرماید : همانا زنان تمام همت شان آرایش  زندگی دنیایی و فساد انگیزی درآن است.

خود دنیا در واقع کلمه ای است مونث و تشبیه به زن نیز شده است ، بر اساس این جمله زینت زندگی دنیا برای زنان خیلی مهم است. یعنی مسئله ای که می تواند فکر و دل او را به خود مشغول کند، طوری که اگر به خواسته خود نائل نگردد غصه می خورد به همین دلیل تمام هم و غم او، وابسته به این مطلب می شود.

منظور از زینت در این جمله یعنی زیبا کردن چیزی که زیبا نیست و یا زیبایی آن اندک است. مانند زیبا کردن ناخن از طریق لاک زدن و یا کاشت ناخن مصنوعی و...  پس زینت یعنی افزودن چیزی به موردی که می خواهیم زیبا شود. درحالیکه پیرایش یعنی آراستن چیزی از طریق کم کردن آن مانند پیرایش مو و ابرو ، امام (ع) در این خطبه می خواهند مورد توجه قرار دهند که زنان بی ایمان درصدد زیبا نمودن زندگی دنیایی خود میباشند. با آنکه قرآن دنیا را متاعی قلیل و زینتی می داند که قرار است انسان این متاع را به دیگری عرضه نموده و به فروش برساند. حال آنکه اگر این متاع ناچیز را به خداوند بفروشد، در واقع آن را به احسن تبدیل نموده به طوری که در آن سود صد درصد عایدش خواهد شد. همانطورکه در قرآن اشاره شده است: "ان الله اشتری تجاره لن تبور" ، پس تجارت میبایست موجب افزایش عقل انسان شود یعنی انسان بداند در قبال چیزی که بدست آورده چه چیزی را ازدست خواهد داد.

همچنین در قرآن از دنیا به "زهرة الحیاة الدنیا" تعبیرگردیده یعنی دنیا بسان شکوفه ای است که میوه نمی دهد. بلکه باید از این شکوفه، بعنوان وسیله ای برای بهره مند شدن درآخرت استفاده نمود و میوه اصلی این شکوفه موکول به زندگی جاودان و همیشگی بعد از این دنیا میباشد و نیز از زندگی دنیا به لهو و لعب تشبیه شده است. "انما الحیاة الدنیا لهو ولعب" یعنی همانا زندگی دنیا لهو و لعبی بیش نیست. ( لهو: سرگرمی   لعب : بازیچه )

زن نیز هویتی لعبی دارد در حالیکه تصور می شود زن ملعبه است. یعنی ابزاری برای رسیدن به هدف . زن بنابرآنچه در روایات آمده است یعنی لعبت (خیلی دلربا و دلخواه ) چیزی که دل را به بازی می گیرد وخواستنی است. و این معنا در مورد زن واقعی است و دلربائی زن اختصاص به حریم خلوت او دارد نه آنکه برای بیگانگان و نامحرمان دلربائی کند و حداکثرلعبت بودن زن مربوط به حریم خلوت او با همسرش میباشد.

اگر زنی دنیا را هدف خود قرار دهد خیلی غصه می خورد و همش و غمش فقط برای جلوت و زیبایی زندگی دنیا و زیبایی ظاهری و جسمانی خود درحضور دیگران میباشد. متاسفانه زنان امروزی اغلب بسان مردان بدلی میباشند و قدرت لیلی ماندن در زندگی مشترک را نداشته و با مردان به رقابت های ناصحیح می پردازند و این دنیا را صرفاً هدف نهایی خود می دانند.

دنیا چیزی جز تکاثر، تفاخر و لهو و لعب نمیباشد ، تکاثر یعنی آنکه رقیبی دارم که می خواهم زیادش کنم. به عبارتی دیگر زیادی خواهی های باطلی که ذاتاً ارزشمند و به حق نمی باشد و نقطه مقابل آن، کوثر یعنی چشمه ای که خود جوشان می باشد قراردارد.

تفاخر نیز یعنی فخرفروشی و سرگرم شدن به این رقابت کاذب و به رخ کشیدن دارائی های دنیایی و حتی فخرنمودن نسبت به اوصاف زشتی چون دروغ گفتن، مسخره نمودن دیگران، بنابراین باید توجه داشته باشیم این دنیا که از ریشه دنی به معنای پست گرفته شده است ما را فریب ندهد و هدف نهایی ما نگردد.

درآیاتی دیگر از قرآن کریم اموال دنیا و اولاد به فتنه تعبیرشده است. "انما اموالکم واولادکم فتنه" درواقع فتنه یعنی آزمایشی که تعداد مردودین آن بیشتر از قبولی هایست، وخداوند به انسان هشدار می دهد دارائی ها و اولاد شما در این دنیا امتحانی از نوع المپیاد است که بوسیله آنها  آزمایش می شوید. پس باید مراقب باشیم تا در این فتنه آزمودنی دچارخسران دنیا و آخرت نگردیم. زیرا خداوند در این ماجرای فتنه می خواهد برگزیده های درجه یک را انتخاب نماید و اموال و اولاد انسان در واقع ورقه های امتحانی فتنه است جهت نخبه گزینی در زندگی دنیا.  حال اگر برای انسان از جمله زن، اموال و اولاد همه چیز او برای زینت حیات دنیایی باشد، او را به پستی کشانده  و به سمت فساد سوق داده می شود. بنابراین چون در هویت زنانه زیبایی طلبی زن بیشتر است، قدرت فساد انگیزی او نیز نسبت به مردان بیشتراست. اما اگر زن در تربیت دینی خود کامل شود و به زینت و جلوه دادن زندگی دنیایی برای دیگران مشغول نگردد، از مردودین فتنه دنیا نیز نخواهد بود.

هر زمان حیات دنیا برای انسان اصل شود ، آن وقت آنچه را که اصل (ایمان و آخرت ) میباشد در قبال زندگی ظاهری دنیا از دست خواهد داد.

در ادامه این خطبه حضرت علی (ع) می فرماید : واما مومنان فروتن ، مهربان و ترسان ازخدا میباشند.

 یعنی راه رهایی از این میل درونی ناصحیح فروتنی ، شفقت و خوف ازقیامت در برابرخداوند میباشد.

درپایان خانمنیلچی زاده به حکمت 234 نهج البلاغه اشاره نمودند:

بهترین اخلاق زنانه ، بدترین اخلاق مردانه است . 1- تکبر 2- خوف 3- بخل

این تکبر برای زنان یعنی خود ارزشمندی ومحترم دانستن خود هنگامی که با بیگانگان و نامحرمان در تعامل میباشند و اجازه ندهند مورد سوء استفاده قرارگیرند و در تربیت زنانه خود این خصلت پسندیده را دارا بوده و با تکبرنمودن در مقابل نامحرم او را به حریم شخصی خود راه ندهند و به عبارتی دیگرملکه بودن زن بیانگر عزت نفس او میباشد.

"جبن" به معنای ترس از اینکه درارتباط خود با نامحرمان آسیبی به او وارد نشود و با این ترس هوشمندانه ازهویت زنانه خود به خوبی مراقبت نماید.

بخل هم به عنوان صفت نیکوی دیگری که او باید مراقب باشد دارایی و مخارج خود و همسرش را به خوبی مدیریت نماید و از تلف شدن آن جلوگیری کند .


١٥:٣١ - سه شنبه ١٥ دی ١٣٩٤    /    عدد : ٦٢٧٣٤    /    تعداد نمایش : ٨٣٦


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 14390
 بازدید امروز : 721
 کل بازدید : 1836533
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 1.00
تقویم
اوقات شرعی

دوشنبه ١٨ اسفند ١٣٩٩