اخبار > کارگاه برهان - سرکار خانم نیلچی زاده - زنان و فتنه - جلسه اول
 


  چاپ        ارسال به دوست

کارگاه برهان - سرکار خانم نیلچی زاده - زنان و فتنه - جلسه اول

 

موضوع زنان و فتنه (جلسه اول) - تاریخ برگزاری : 18/9/94

این جلسه در ارتباط با زن و فتنه در نهج البلاغه (خطبه 156) بوده که یکی از بحث های کلیدی درباره فتنه گری زنان است. این خطبه به مردم بصره است که در پیدایش فتنه ها هر کس که می تواند خود را به اطاعت خداوند مشغول سازد. این فرمولی است که حضرت امیر در زمان فتنه ها ارائه داده اند که هر وقت فتنه ای مطرح می شود تا هر اندازه که می توانید وارد سبک زندگی اطاعت بیش از پیش خداوند شوید که از فتنه ها مصون بمانید. و اگر به دنبال خدا هستیم زنجیره طلایی ولایت را بایستی محکم گرفت و از آن جدا نشد. ( اطیعوا الله و اطیعوا الرسول)

بنابراین درجریان فتنه ها حتی اگر فرزند ویا دیگربستگان نزدیک ما مقابل دین ایستادند باید با آنها مبارزه نمائیم  وباید بدانیم اطاعت ازولی حد ومرزی ندارد واطاعت بی چون وچرا به معنای تندروی نمی باشد وکسی که دراین مورد پیروی ازولایت را تندروی می پندارد جاهل معاند میباشد .

منافق درجریان فتنه ها بطورسریع وعلنی مبارزه نمی کند. بلکه با حیله گری و مکاری کارخود را انجام میدهد و در این میان آدم های ظاهربین و فاقد بصیرت در تشخیص منافقین گیج و متحیر می مانند.

حضرت علی علیه السلام درخطبه 156 می فرمایند : درفتنه جنگ جمل عایشه ، افکار و خیالات زنانه بر او چیره شد و کینه ها در سینه اش چون کوره آهنگری شعله ورگردید.

 عایشه در خیالات واهی خود می خواهد زبیر (شوهرخواهرش) به حکومت برساند ، معمولا" فتنه ازسوی کسانی است که از اسرار مسلمین خبرداشته وگاهی آنقدر بی حیا می گردند که تهمت هایی را به کسانی روا میدارند که دشمنان نیز ازاین تهمت های به اعتراض درمی آیند.

سران فتنه به دو شیوه تربیت می شوند:

1-     فتنه گری که اصالتاً از بیگانگان و استعمارگران است ودرسازمان های اجرایی نفوذ نموده وبه جاسوسی می پردازد.

2-     فتنه گری که از نیروهای خودی بوده و درخدمت استعمارگران می باشد و برای آنها جاسوسی می نماید، دراین حالت استعمارگر می تواند دقیق تر عمل نموده و قبل از هر چیز زندگی شغلی و خصوصیات فردی جاسوس را بررسی کرده تا مطمئن شود شرایط لازم را برای جاسوس بودن را داشته باشد و یکی از ویژگی مهم فرد جاسوس گر، جاه طلبی او میباشد که طعمه نخست بیگانگان برای جاسوسی خواهند شد. مانند عایشه که قبل از مرگ عثمان ، کاملاً مخالف او بوده اما با آنکه خود طراح قتل عثمان بوده ، بعد از مرگ وی، پیراهنش را ب سر نیزه کرده و به خونخواهی عثمان می پردازد و خیالات واهی زنانه خودش را در لوای این کار پنهان نموده و در واقع قصد دارد کینه توزی خود را نسبت به حضرت علی علیه السلام تسویه نماید و امام را متهم به قتل عثمان نماید.

بنابراین افراد جاه طلب کاندید بسیارخوبی برای فتنه وجاسوسی هستند وگاهی برای یک جاسوس سالها هزینه می نمایند تا او بتواند اطلاعات را پنهانی را ازجامعه گرفته و به دشمن گزارش کند و یک جاسوس موفق کسی است که مردم به آن اعتماد داشته باشند و او درسایه این اعتماد بتواند به اهداف پلید خود نائل گردد.

در فتنه گری عایشه زن بودنش حرف اول و آخر را می زند و در پی آرزوهای دست نیافتنی جاه طلبی خود دست به فتنه و آشوب در جنگ جمل می زند، در ماجرای فتنه گری، زنانی که واقع نگر نبوده احتمال  آنکه قدرت خود را به مردان ضعیف الایمان نشان دهند بیشتراست و درخیالات زنانه خود به دلیل احساس لیطفشان ، چنانچه سیستم تفکر و تعقل خوبی نداشته باشند به راحتی خیالاتشان به سوی آرزوهای نفسانی ، واهی و شیطانی حرکت می کند. یعنی قوه واهمه برعقل  چیره می گردد ، بنابراین اگر خیالات زنانه با تهذیب نفس همراه نباشد می تواند عالمی را به آتش بکشاند.

عایشه فردی کینه توز نسبت به ولی خدا و دوست خدا بود. پس می توان گفت در واقع با خداوند کینه ورزی می نمود و جنگ جمل ، جنگ عایشه با خداوند بود وکینه و حسد و جاه طلبی وی باعث شد در جنگ جمل خون های بسیاری ریخته شود.


١٥:٣٠ - سه شنبه ١٥ دی ١٣٩٤    /    عدد : ٦٢٧٣٣    /    تعداد نمایش : ٨١٥


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 14382
 بازدید امروز : 683
 کل بازدید : 1836495
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0.89
تقویم
اوقات شرعی

دوشنبه ١٨ اسفند ١٣٩٩