اخبار > کارگاه برهان - سرکار خانم نیلچی زاده - مشورت با زنان - جلسه دوم
 


  چاپ        ارسال به دوست

کارگاه برهان - سرکار خانم نیلچی زاده - مشورت با زنان - جلسه دوم

مشورت با زنان (جلسه دوم ) - زمان برگزاری : 94/8/20

این جلسه به رفع شبهه از برخی کلمات قصار در نهج البلاغه که معمولا بحث برانگیز است اختصاص یافت.

 "المراة " که در مورد این کلمه آمده است   " المراة عقرب حلوة اللسبة " یعنی زن عقربی است که نیش آن شیرین است.

امام علی علیه السلام در جمله فوق ، بدلیل شدت وجه شباهت بین مشبه و مشبه به می فرماید زن عقربی است که ... . نه آنکه زن مانند عقرب است. همانطور که می دانیم نهج البلاغه یعنی راه و روش زیبا سخن گفتن ، که از نظر ریتم آوا و معنا در اوج میباشد.

حال باید بررسی شود چرا آن حضرت، زن را با عنوان عقرب تعبیر می نمایند ، قطعا نوع دیدگاه ما نسبت به عقرب ، با دیدگاه امام علی علیه السلام در این مورد بسیارمتفاوت میباشد.

در تشبیه ، چهار پایه با عنوان مشبه ، مشبه به ، وجه شبه و ادات تشبیه وجود دارد. هرگاه چیزی را به چیز دیگری تشبیه نمائیم به دلیل آن است که بین آن دو وجه تشابهی وجود دارد و وجه شبه بسیار آشکار است. مثلا وقتی چیزی را زیبا ببینیم می گوئیم " چقدر ماه است "   اما تفاوت میان ماه من و ماه گردون ، زمین تا آسمان است. همانطور که میان ماه و یک چیز زیبا این تشبیه متعارف است، لذا آن حضرت می فرماید زن عقربی است که " نیش آن " شیرین است. و گفته شده " نیش عقرب نه از روی کینه ست بلکه اقتضای طبیعتش اینست."  یعنی در عقرب توانمندی وجود دارد که اگر مراقبت نشود تو را می کشد.

امروزه دریافتند با آنکه طلا بدلیل ارزشمندی بالای آن ، معیاری برای پشتوانه ارزی در جهان می باشد اما قیمت سم عقرب که در نیش آن وجود دارد، سه برابر قیمت طلا میباشد زیرا با این سم می توان بیماریهای زیادی را درمان نمود و با تحقیقاتی که در کارخانه سرم سازی رازی بر روی انواع سم های حیوانات گزنده بعمل آمده است ، بخش عمده ای از درمان بیماری هایی که بشر از درمان آنها عاجز بوده است ، از طریق این سموم حاصل گردیده است. چرا که علم طب علمی است که با تجربه بدست می آید و بازگشت به طب های طبیعی ، گاهی با عناصر ساده می تواند مشکلات عدیده ای را حل نماید. بنابراین زن نیز به همان اندازه که می تواند درد باشد به همان اندازه می تواند درمان دردهای بسیاری باشد و در واقع علت تشابه زن به عقرب ، همین مسئله میباشد.

حال با این با ویژگی ، می توان گفت نیش زن در واقع همان احساسات ، زبان و رفتارهای اغواگرایانه او میباشد همانطور که دنیا نیز به زن اغواگر تعبیرشده چون مانند زن قدرت جلوه گری داشته و به این طریق می تواند به فریب دنیاگرایان بپردازد ، و در هویت زنانه این قدرت فوق العاده است. فریب یعنی خود را به آنچه که نیستم ، نشان دهم بنابراین زن در کلام و رفتارش می تواند مردان جهان را فریفته خود کند و مرد نیز در حد استاندارد به این فریب نیاز دارد چون مرد در هویت خود یک دنیا درد بی درمان دارد که جز زن نمی تواند آن را درمان کند. یعنی این کلام امام علی علیه السلام به تمام مردان هشدار می دهد ، زن درد بی درمان نیست بلکه حواس  شما باشد که به میزان مجاز از این سم زن، استفاده کنید. ظاهر این سم تلخ و دردناک است ( منظور به عهده گرفتن اموری چون نفقه و مهریه ) اما در این سم (کلام و رفتار زن ) چون نیش عقرب است و شیرین.  زیادی این سمِ شیرین ، کشنده است مانند آب که مایه حیات است لذا نوشیدن بیش ازحد آن ، انسان را از پا در می آورد.

بنابراین چنانچه مردان پای خود را از حدودی که در اسلام تعیین شده، فراتر نهند و به زنهای دیگر غیر از زن شرعی خود ، چشم طمع دوخته و توجه داشته باشند، با افراط خود به ورطه هلاکت خواهند افتاد. چرا که دین اسلام دین اعتدال است و مردان راهبی را نیز که تصور می کنند زن فتنه است ، و باید از آن پرهیز نمود ، نمی پذیرد. چون این دسته از مردان نیز برعکس گروه اول در تفریط میباشند. 

و اما پیغامی که این کلام حضرت به زنان می دهد این است که مراقب باش علیرغم چنین قدرتی ، تخریب تو بسیار سریع تر از مردان خواهد بود.

بنابراین زن اگر تهذیب نفس نداشته باشد ، در کلام و رفتارش طوری طرف را نیش می زند که جبران پذیر نمیباشد. زیرا احساسات نهفته در کلام و رفتار او بسیار ظریف ، حساس و ریزبین است. مانند یک شیشه بسیار شفاف ، چنانچه بشکند لبه نازک آن شدیدا  باعث جراحت عمیق خواهد شد. زن در دنیای احساسات خود مانند گل ، زیر نور خورشید نفس می کشد و در سایه احساسات زنده است ، اگر این احساسات همراه با خودسازی و خودشناسی نباشد ، بسیار مهلک و خطرناک است و مانع رشد فکری و عقلی او خواهد شود. یعنی اگر این احساسات در چارچوب نفس رها شده  قرار گیرد، زن را در ورطه سقوط و هلاکت فرو می برد و تهذیب نفس در واقع یعنی حذف قسمت های آسیب رسان نفس ، مانند حذف تیغ های موجود در کنگر که بعد از پاک شدن از آن تیغ ها ، بسیار لطیف خواهد شد و حکمت تیغ های آن این است که هر پرنده و یا چرنده ای به این گیاه آسیب نرساند ، چون در غیر اینصورت دیگر، چیزی از آن بدست انسان نمی رسید.

پس می توان گفت زن ، آفریده ای از خداوند است که می تواند عالمی را به فساد کشانده و یا بالعکس آدمی را به عروج برساند. به همین دلیل است که اسلام اختلاط زن و مرد نامحرم را بشدت نهی نموده است و نیش کشنده او، بسان تیغ کنگر می باشد تا نامحرم به حریم شخصی او وارد نشود و این اختلاط قطعا لطافت روح زن را از بین برده و او را به نابودی می کشاند و متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که پاره ای از شرکت ها برای دستیابی به اهداف سودجویانه خود ، به استخدام خانم ها با روابط عمومی قوی مبادرت می ورزند؟!! و این امر، چیزی جز اختلاط زن با نامحرمان و فساد جامعه نخواهد داشت. امید است همه زنان توجه کافی و لازم را به این مهم داشته باشند تا با این ویژگی و امتیاز خاصی که خداوند به آنها عطا نموده است به درجات عالی معنویت نائل گردند.


١٤:٣٧ - سه شنبه ١٥ دی ١٣٩٤    /    عدد : ٦٢٧٣٠    /    تعداد نمایش : ٨١٢


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 14387
 بازدید امروز : 718
 کل بازدید : 1836530
 بازدیدکنندگان آنلاين : 3
 زمان بازدید : 1.10
تقویم
اوقات شرعی

دوشنبه ١٨ اسفند ١٣٩٩