اخبار > گزارش كرسي آزاد انديشي با موضوع " عدل الهي"
 


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش كرسي آزاد انديشي با موضوع " عدل الهي"

این كرسي با موضوع " عدل الهي" چهارشنبه مورخ 31 ارديبهشت ماه سال 93 با حضور استاد اشراقي و دين پژوهان در سالن حافظ دانشکده ادبیات برگزار گردید.

در ابتداي جلسه، اولين سوال توسط خانم س. ت با مضمون "عدل الهي چگونه با متولد شدن فرزندي در خانواده اي كه از نظر فرهنگي و اجتماعي هنجار شكن محسوب ميشوند، قابل جمع خواهد بود؟"  عنوان شد. خانم س. ت در پاسخ اجمالي به اين سوال اظهار داشت با نگاهي به آيات قرآن به اين نتيجه رسيديم كه " لا يكلف الله نفسا الا وسعها" يعني انتظار خداوند از هر فردي متناسب با شرايط و موقعيتهائي ست كه براي آن فرد وجود دارد و نه بيشتر و همچنين در آينده، اين كودك به بلوغ فكري ميرسد و ميتواند راهش را پيدا كند، از طرف ديگر، جمعيت هائي در قالب مددكاران اجتماعي هستند، كه وظيفه آنها شناسائي اين افراد و كمك به آنها براي داشتن يك زندگي عادي و مناسب است.

استاد اشراقي در تكميل اين پاسخها فرمودند: در جهان هستي قانون عليت را داريم و اين قانون جهان شمول است. با طبقه بندي مخلوقات به چهار دسته جماد، نبات، حيوان و انسان به اين نكته ميرسيم كه دو دسته اول فاقد اختيار هستند و حيوان هم، اختيارش محدود به غريزه ست و تنها انسان ميماند كه اختيار دارد. فردي كه در چنين خانواده اي متولد ميشود، ميتواند با اختيار خودش حركت كند و البته با كنار زدن موانع بسيار زيادي كه سر راهش موجودست، ميتواند به فرد بسيار سودمند و مفيدي براي خود و جامعه تبديل شود. وي در ادامه توضيح داد: البته در طي اين مسير، خداوند هم به واسطه صفت جباريت (بسيار جبران كننده) خود، اين افراد را مورد لطف بيشتري قرار خواهد داد و حجتهاي الهي به كرات، براي او تجلي ميكند تا او با اختيارش راه صحيح را انتخاب كرده يا به راه ناصواب والدين و اجدادش برود. در توضيح معناي دقيق " لا يكلف الله نفسا الا وسعها" اينطور نتيجه گرفته شد كه نبايد نفس را مثل بادكنكي با حجم معين بدانيم كه اگر بيشتر از حد باد شود، ميتركد!!! بلكه معناي دقيق آن اينست كه نفس با توجه به شرايط حاضر، ظرفيتي دارد و امتحاني كه خداوند از او ميگيرد متناسب با آن ظرفيت خواهد بود و با كسب علم، ظرفيت و سعه نفس بيشتر شده و امتحان سختتري از او گرفته خواهد شد.

مساله ديگري كه توسط چند تن از دين پژوهان به شكلهاي مختلف مطرح شد، عبارت بود از: چگونگي جمع بين عدل الهي و ناقص الخلقه متولد شدن برخي افراد كه در برخي موارد به كفر چنين افرادي مي انجامد.

استاد اشراقي ضمن تائيد نظريات اكثر دين پژوهان، با تاكيد بر مساله جباريت خداوند و عنايات خاص او مثل هوش فوق العاده يا پشتكار مافوق و غيره به افراد روشندل يا معلول و امثالهم تصريح كردند: در پاسخ به چنين افرادي كه به هر دليل داراي معلوليت جسماني هستند، بايد اينطور گفته شود كه اولا عدل الهي علت اين نيست كه فرد، معلوليتي داشته باشد، بلكه اسباب و عللي در طبيعت يا با دخالت انسان سبب بروز اين معلوليت شده است و اين خلل تنها محدود به ابزار مادي (دست، پا، چشم و ...) انسانست و نه ابزار معنوي (قدرت تفكر و ...) او و هدف از خلقت انسان عبوديت است كه با انسانيت و تفكر و كسب علم و عمل به آن حاصل ميشود و انسانيت انسانها هرگز مشمول قانون عليت نشده و در عالم اسباب و مسببات وارد نميشود؛ البته شكي نيست كه چنين افرادي از يك سري لذائذ مادي محروم هستند، ولي بايد توجه كرد كه هدف از خلقت انسان چشيدن لذائذ مادي نبوده و اين از خدعه هاي شيطانست كه در مسائل و ابزارهاي مادي افراد را به مقايسه واميدارد، در حاليكه بايستي در مسائل معنوي مثل كسب علم و تلاش براي بدست آوردن آن و نيز خدمت بيشتر به مردم مقايسه صورت بگيرد.

در پايان استاد اشراقي عمل به وظيفه و اعتقاد به حكمت خداوند كه ناشي از درهم آميختن سه صفت علم، قدرت و لطيف بودن خداوند بعنوان واجب الوجودست، را راهكاري براي رفع شبهات اينچنيني در رابطه با عدل الهي عنوان كردند.

 

 


١٩:٤٣ - سه شنبه ٦ خرداد ١٣٩٣    /    عدد : ٥٣٢٧١    /    تعداد نمایش : ٢٥٦٤


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 32888
 بازدید امروز : 241
 کل بازدید : 1636886
 بازدیدکنندگان آنلاين : 4
 زمان بازدید : 0.96
تقویم
اوقات شرعی

جمعه ٢٩ شهريور ١٣٩٨