درس تفسیر نهج البلاغه خطبه 86- حجت الاسلام انصاریان،قسمت ششم
عبد در آسمان و زمين مومن نيست، مومن شناخته نمي شود، مومن خوانده نمي شود مگر اينکه فضول باشد. فضول به معناي کثرت بخشندگي است.
 پنج شنبه ٢٧ مهر ١٣٩٦ - تعداد نظرات : ٠

درس تفسیر سوره مریم، آیت الله جوادی آملی - قسمت ششم
تاكنون روشن شد كه خواسته ي اوّلي وجود مبارك زكريا(سلام الله عليه) فرزند صالح بود زيرا بالصراحه در آيه ي سوره ي «آل‌عمران» آمده است كه «هُنالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا» كه «هَبْ لِي مِن لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً»
 پنج شنبه ٢٧ مهر ١٣٩٦ - تعداد نظرات : ٠

درس شبهات وهابیت؛ آیت الله سبحانی، قسمت ششم- وهابیت یا نواندیشی دینی
سخنان گذشته ما در باره توحید و شرک در عبادت بود و این مبحث را به آخر رساندیم و ملاک شرک و توحید در عبادت روشن گشت، بحثی را که امروز شروع می‌کنیم مسئله بدعت است.
 پنج شنبه ٢٧ مهر ١٣٩٦ - تعداد نظرات : ٠

درس تفسیر نهج البلاغه خطبه 86- حجت الاسلام انصاریان،قسمت پنجم
حالا يا براي شناخت نفس يا به معناي اعانه عقل؛ و جنود عقل بر جهل و جنود جهل، آيا اجباري است يعني عبد در تجلي کمک پروردگار هيچ اختياري از خودش ندارد و در اين ميدان کاري براي او نيست و کار، کار يک طرفه است يعني وجود مقدس حق نظري، عنايتي لطفي به عبد دارد و بدون اينکه عبد اختياري داشته باشد
 دوشنبه ٢٣ مرداد ١٣٩٦ - تعداد نظرات : ٠

درس تفسیر سوره مریم، آیت الله جوادی آملی - قسمت پنجم
رحمت خدا كه شامل حال زكريا(سلام الله عليه) شد شئون گوناگوني دارد كه بخشهايي از آن شئون در سوره ي مباركه ي«مريم» مطرح است بخش هايي هم در سوَر ديگر.
 دوشنبه ٢٣ مرداد ١٣٩٦ - تعداد نظرات : ٠

درس شبهات وهابیت؛ آیت الله سبحانی، قسمت پنجم- وهابیت یا نواندیشی دینی
بنابراین، «ریشه» در شرک در ربوبیت و شرک در تدبیر است،‌ نکته مهمی‌ که دوستان را و کسانی را که با این مسائل سر و کار دارند، بدانند که شرک عرب جاهلی در عبادت مستقیم نبوده است
 دوشنبه ٢٣ مرداد ١٣٩٦ - تعداد نظرات : ٠

درس تفسیر نهج البلاغه خطبه 86- حجت الاسلام انصاریان،قسمت چهارم
اولين جمله نوراني خطبه 86 «ان من احبّ عبادالله اليه عبدا اعانه الله علي نفسه» دربردارنده چندمحور بسيار مهم است. يکي مسئله عبد است که دورنمايي از ارزش عبوديت در يک جلسه بيان شد. يکي مسئله محبت پروردگار مهربان عالم به عبد است. بخصوص که در اينجا وجود مبارک اميرالمومنين(ع) اين محبت را، محبت برتر معرفي مي کنند
 شنبه ٢٧ خرداد ١٣٩٦ - تعداد نظرات : ٠

درس تفسیر سوره مریم، آیت الله جوادی آملی - قسمت چهارم
جريان دعا همان طوري كه قبلاً ملاحظه فرموديد گاهي به صورت حمد و ثناست كه آن خواندن الهي است، گاهي دعا به معناي سؤال است درخواست است ادعيه‌اي كه در جوامع روايي ما هست چه در صحيفه سجاديه چه در موارد ديگر به همين دو قِسم مُنقَسِم مي‌شود گاهي ملفّق از اين دو قسم است
 شنبه ٢٧ خرداد ١٣٩٦ - تعداد نظرات : ٠

درس شبهات وهابیت؛ آیت الله سبحانی، قسمت چهارم- وهابیت یا نواندیشی دینی
سخن درباره توحید در عبادت بود، البته وهابی ها این تعبیر را ندارند، بلکه می‌گویند توحید در الوهیت، الوهیت را به معنای عبادت گرفته‌اند. ولی این تعبیر آنها از نظر ما صحیح نیست، یعنی الوهیت به معنای عبادت نیست
 شنبه ٢٧ خرداد ١٣٩٦ - تعداد نظرات : ٠

درس تفسیر نهج البلاغه خطبه 86- حجت الاسلام انصاریان،قسمت سوم
کلام اميرالمومنين مانند کلام حق و کلام همه انبياء الهي علاوه بر اينکه از استحکام برخوردار است از نظر ترکيب ظاهر، از نظر باطن و معنا هم آن چه را که حضرت قصد کردند صحيح، سالم و حق است.
 دوشنبه ١ خرداد ١٣٩٦ - تعداد نظرات : ٠

2 3 4 5 6 7 8 9 10 صفحه بعدی >>