مدل تربیت علمی ما از غرب اقتباس شده است
تعداد بازدید 705 || تاریخ 1396/09/29

محمد مهدی تهرانچی رییس سابق دانشگاه شهید بهشتی در همایش تحلیلی «وحدت حوزه و دانشگاه؛ از سخن تا عمل» که در حوزه علوم اسلامی شهید رجایی برگزار شد، گفت: توجه امام خمینی(ره) به وحدت حوزه و دانشگاه از 27 آذر نبود بلکه بروز آن در این تاریخ و به مناسبت شهادت شهید مفتح بود.

وی ادامه داد: امام راحل نیم قرن قبل از انقلاب در کتاب چهل حدیث در شرح حدیثی از پیامبر در حدیث 24 این ایده را مطرح می کند و علوم مدرن که تازه وارد ایران شده اند را مورد توجه قرار می دهد.

وی افزود: بدون حل مسئله رابطه دین و علم، نمی توان رابطه حوزه و دانشگاه را تبیین کرد. در کتبی که در غرب در رابطه با علم و دین نوشته می شود، منظور از دین کلام مسیحیت است و دست غرب از قرآن و حدیث کوتاه است.

رییس سابق دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه علامه جوادی آملی علوم را دینی می دانند و قائل به علم غیردینی نیستند، ابراز داشت: تمدن علمی قرن 8 تا 13 میلادی، در سرزمین های اسلامی با اهتمام ویژه امام باقر(ع)، امام صادق(ع) و امام رضا(ع) به وجود آمد. علمی که اکنون وجود دارد، براساس نگاه نو و جدیدی است که در رنسانس به وجود آمد.

وی با اشاره به اینکه در ترجمه کتب در حوزه رابطه علم و دین، دچار آسیب ترجمه گرایی شده ایم، اظهار داشت: غرب به این نتیجه رسیده که مسیر نفی دین اشتباه بوده بنابراین برای حل این مسئله و شنیدن حرف های نو جایزه تعیین کرده است.

تهرانچی با بیان اینکه در تعامل حوزه و دانشگاه می توان چهار رویکرد تعامل، استقلال، گفت‌وگو و وحدت در هدف داشت، گفت: در بررسی وضعیت موجود در حوزه و دانشگاه، شاهد هستیم که در برخی علوم انسانی و اجتماعی تعارض موج می زند، در علوم پایه و مهندسی و پزشکی استقلال حاکم است و در حوزه علوم انسانی فضای گفت‌وگو وجود دارد؛ بنابراین راه زیادی داریم تا به وحدت برسیم.

وی اظهار داشت: مدل تربیت علمی ما، اقتباس از غرب است و مطابق با قرآن نیست. در تربیت قرآنی، آیات شامل فعل خداوند و همچنین کلام خداوند می شود. این فرهنگ در سوره حج، جاثیه و ... دیده می شود و در سوره جاثیه، خداوند آیات را هم برای توجه مؤمنان و هم برای توجه عالمان قرار می دهد.

رییس سابق دانشگاه شهید بهشتی ابراز داشت: هم در حوزه و هم در دانشگاه تغییر نگاه لازم است تا هردو، هدف را ایجاد تمدن اسلامی بدانند. حوزه دانشگاهی یک واسطه است برای اینکه افراد حاضر در دانشگاه را با چارچوب نگاه دینی تربیت کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حوزه دانشگاهی باید ریلی را طراحی کند که امامان معصوم و نبی اکرم در رسیدن به تمدن قرن 2 تا 7 طراحی کردند؛ افزون بر اینکه از دین تعریف انسان مطلوب را می خواهیم، تعریف محیط مطلوب، جامعه مطلوب و فناوری مطلوب را نیز می خواهیم تا ان شاء الله به تمدن اسلامی برسیم.


نظرات شما